پروژه های چالشی

باسمه تعالی


پروژه های چالشی! !

 

قبل از اینکه به موضوع این مقاله بپردازم به منظور برداشت درست از آن  چند  جمله در  مفهوم چالش بیان ؛ و سپس به اصل بحث اشاره می گردد.

چالش معانی مختلفی دارد که مقصود نگارنده معنی challenge یعنی مورد سوال و پرسش قرار دادن و به بحث کشاندن است.
این چالش در خصوص پروژه ها از  طرف عده‌ای از همولایتی ها  مطرح شده که به لطف خداوند متعال و در فرصت های مناسب به آنها خواهیم پرداخت.

???roostayeman1
۱ -پروژه مدیریت آب شرب احمدآباد

۲ -پروژه آمارگیری یا طرح طاها

۳ - پروژه توسعه مسجد جامع احمدآباد

با توجه به حوصله خوانندگان محترم و رعایت اصول نگارش در شبکه های مجازی ؛ ابتدا به پروژه شماره ۱ پرداخته و در مقاله های بعدی  به تبیین  پروژه های دیگر روی خواهیم آورد انشاءالله.

پروژه مدیریت آب شرب احمدآباد

همانطور که دوستان در جریان کم آبی در کشور به خصوص در سالهای اخیر و بویژه در منطقه شرق و جنوب شرقی استان اصفهان که احمدآباد نیز در این نقطه جغرافیایی قرار گرفته هستند عده‌ای از دلسوزان و دست اندرکاران موسسه انصارالمهدی  (عج ) را بر آن داشت تا نسبت به مدیریت آب موجود تدابیر لازم را اتخاذ کرده که  همولایتی های عزیز بیشتری از این نعمت الهی به صورت عدالت محوری بهره‌مند گردند.

حاصل  جلسات متعدد در این مورد مهم ؛ تشکیل شورای آب در احمدآباد  با هدف ترمیم و بازسازی و نوسازی تجهیزات و امکانات شبکه آبرسانی و نظارت بر چگونگی استفاده از آب توسط خانوار های ذینفع در روستا اعم از ساکن دائمی یا ساکن فصلی شد که مقرر گردید اعضای محترم این شورا اقداماتی را انجام و به اطلاع عموم برسانند.
اما آنچه که نگارنده را ترغیب به نوشتن این مطلب نمود چگونگی برخورد با موضوع بسیار مهم و حساس و حیاتی اداره آب رسانی است که مدیریت درست بر آب را به آن  نامگذاری کردیم.
در مورد این چگونگی ؛ چند نکته قابل ذکر است که لازم است اندرکاران محترم  به آن توجه بفرمایند :
۱- آب موجود  چه کم و چه زیاد حق همه کسانی است که در این روستا مالک و ساکن هستند و این سکونت چه دایمی باشد و چه فصلی.

۲- با توجه به مورد اول ?؛ ابتدا باید  میانگین آب مصرفی خانوار های ساکن در احمدآباد را محاسبه و با بدست آمدن این میانگین معیار استفاده همگان مشخص می گردد.

قسمت دوم ??

در قسمت اول از مقاله پروژه های چالشی  اشاره شد که چالش معانی مختلفی دارد و مقصود نگارنده از این واژه به سوال کشیده شدن موضوع است که از طرف بعضی از همولایتی های عزیز سوالاتی نسبت به این پروژه‌ها مطرح شده است.

اولین پروژه مورد بحث ما پروژه آب در احمدآباد است.

گفتیم حاصل نشست های متعدد در خصوص مدیریت آب در احمدآباد با توجه به شرایط بحرانی کنونی خشکسالی،  تشکیل شورای آب در تهران و احمدآباد با اهدافی که در قسمت اول بیان شد؛  برقرار و این گروه  نسبت به تمهید مقدمات لازم اقداماتی را انجام داده اند که بزودی اطلاع رسانی خواهند نمود.

در بخش قبلی مطلب ارسالی ؛ ۲ نکته از چگونگی برخورد با موضوع حیاتی اداره آب رسانی به دست اندرکاران اجرایی یادآوری گردید و اینک ادامه آن. ??

۳ - وقتی میانگین آب مصرفی خانوار های ساکن دائمی در احمدآباد معلوم گشت سایر مالکین یعنی ساکنین فصلی به همان اندازه حق استفاده از آب را دارا می باشند. و هر تعرفه ای از قیمت که به صورت کارشناسی و کاملا عادلانه و بر مبنای منطق و استدلال مشخص شده باشد همه  به عنوان هزینه مصرف آب موظف به پرداخت آن هستند.

اضافه بر مصرف به صورت تصاعدی به حساب مشترک آب منظور گردد.
بعنوان مثال اگر میانگین مصرف هر خانوار ساکن دائم ۱۵ متر مکعب در ماه باشد به قیمت کارشناسی شده عادلانه همه خانوارها چه ساکن دائمی یا ساکن فصلی تا این مقدار با همین تعرفه هزینه آب خواهند داشت.
وبیشتر از آن مشمول هزینه بالاتر و به صورت تصاعدی خواهند گشت.
در این مورد هیچ فرقی بین ساکن فصلی و دائمی نیست.

۴ - به منظور ترغیب خانوارها به مصرف درست و بهینه بخشی از درآمد حاصل از دریافت آب بها صرف امور فرهنگی و آموزشی گردد.

۵- بر خورد دست اندرکاران اجرایی با مردم محترمانه بوده و از بکار بردن هر گونه لفظ تهدید جدا خودداری شود.

۶ - ممکن است عده قلیلی از افراد نسبت به رعایت حد مجاز تعیین شده در مصرف آب کوتاهی هایی داشته باشند که عمدتا از نا آگاهی است که برای آنان اقدامات موثر پیش بینی شود.

البته حسب اطلاع واصله دوستان دست اندرکار ؛ مشترکین یا مالکان کنتور آب را در نوع مصرف تقسیم‌بندی نموده‌اند که اگر در چارچوب موارد فوق باشد عادلانه خواهد بود.

???????????

 قسمت سوم

ابتدا قصد بود که بعداز بحث مدیریت آب در احمداباد به بحث چالشی دیگر یعنی موضوع طرح طاها یا طرح امار گیری از جامعه احمدابادی پرداخته شود که بنا به درخواست دوستان، به بحث طرح توسعه مسجد در احمداباد می پردازیم.
درطرح توسعه مسجد  احمداباد اظهار نظرهای مختلفی ابراز شده که به بعضی از آنها اشاره و در پایان با یک تحلیل مطلب را خاتمه خواهیم داد:
علت ایجاد این طرح به کمبود جا در هنگام برگزاری نماز جماعت در ایام اوج جمعیت در روزهای خاصی مثل سه روز منتهی به عاشورا و تاسوعا و بعضی از روزهای نوروز و یا ماه مبارک رمضان بر می گردد. و بانیان محترم (که ظاهرا در حال حاضر دو نفر بیشتر نیستند )با این انگیزه استارت کار پروژه را زده اند.
اما پیش بینی می شود بنا به اعتقادات مردم و علاقه ایشان به برنامه های مذهبی بانیان دیگری پیدا نماید و این پروژه با هزینه سنگینی طبق نقشه ها و پلان های تهیه شده به کار خود ادامه دهد.
از نوشته ها و پیامکها و صحبت های پراکنده در میان مردم سوالها و ابهاماتی مطرح است که اگر به آنها پرداخته نشود همیاری و مساعدت بخشی از جامعه احمدابادی در سایر فعالیتهای اجتماعی و حتی فرهنگی را که عامل انسجام بخشی مجموعه احمدابادی است از دست خواهیم داد.
سوال  مهمی که مطرح است اینکه آیا برای چند روز از سال (حداکثر20یا 25 روز-۵/۴۷ یا ۶/۲۵ در صد از روزهای سال) منطقی است پروژه ای چند میلیاردی ساخته شود و 345 روز دیگر درب آن قفل شود ؟!
مضافا به اینکه حداقل دو مکان دیگر مثل مسجد جامع قدیمی و محل خیریه را نیز برای برنامه های نماز و دیگر مراسمهای مورد نیاز در اختیار داریم و در حال حاضر فعال نیز هستند.
از طرف دیگر امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و فشارهای فراوان مالی بر بخشهای کم درآمد جامعه ، خانوارهای زیادی از احمدابادی ها نیازهای ضروری مانند اشتغال و درمان و رفتن به خانه بخت و مهم تر کارگاههای آموزش مهارت ، برای کسب درآمد دارند که با سرمایه گذاری یک سوم این هزینه می توان مشکل آنان را حل کرد.!
درد ناک تر زمانی استکه اخباری مبنی بر رنگ ولعاب دادن به چنین پروژه ای به گوش می رسد که رقم درصد هزینه ی آن نسبت به کل هزینه پیش بینی شده ی پروژه،  بیش از رقم درصد ایام مورد استفاده از این مسجد است!! .بعنوان مثال بر این مسجد گنبد و گلدسته هایی پیش بینی شده که هزینه چشم گیری را به خود اختصاص خواهد داد.
در قسمت چهارم مختصری به موضوع گنبد و گلدسته در مساجد و ضرورت چنین کاری را با بیان نظر علما ادامه و سپس به دنباله بحث توسعه مسجد خواهیم پرداخت.

در مطالب قبل اشاره داشتم طبق اخبار رسیده بر اساس نقشه های طراحی شده مسجد ،  گنبد و گلدسته هایی ، پیش بینی شده که با توجه به هزینه های سنگین آن رقم درصد آن نسبت به کل هزینه پیش بینی شده بیش از درصد روزهای مورد استفاده مسجد در سال است !
همانطور که وعده داده بودم قبل از ادامه بحث توسعه مسجد در احمداباد به موضوع گنبد و گلدسته در فرهنگ اسلامی اشاره ی کوتاهی می نمایم .
براساس نوشته های معماری اسلامی  بجا مانده از گذشتگان ایجاد گنبد و گلدسته از زمان امویان در شهرهای اسلامی باب شد.

توجیهاتی برای آن نیز انجام شده است و البته این گنبد ها و گلدسته ها زیبایی خاصی را به نمای مسجد یا هر ساختمان دیگری می دهد .
 و نیز هر جا که گنبد یا گلدسته ای باشد در ذهن وجود مسجد یا امام زاده و بارگاهی مقدس را متبادر می سازد.

از طرف دیگر طبق آموزه های دینی ما زینت مساجد به گونه ای که ذهن مسلمانان را از معنویت دور کند نهی شده است :

. رسول خدا (ص) در این باره می فرماید: "لَا تُزَخْرِفُوا مَسَاجِدَکُمْ کَمَا زَخْرَفْتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَى بیَعَهُمْ"؛ زینت نکنید مسجدهایتان را، آن گونه که یهودیان و مسیحیان عبادت گاه های خود را زینت می کنند.
در نقل اهل سنت نیز پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: ما ساء عمل قوم قطّ إلّا زخرفوا مساجدهم؛
چون عمل گروهى بد شود مساجد خویش را زینت کنند.

بدین ترتیب در می یابیم که مسجد مکانی است که آدمی را به آخرت ترغیب کند و از دنیا و زینت های آن جدا کند و پرداختن به زینت ظاهری بیش از اندازه با این امر منافات دارد.
علمای عظام در استفتاء ساختن گنبد و مناره بعضی با شرط مجاز دانسته اند:
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی)
مادامی که اسراف محسوب نشود مانعی ندارد
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)
ساخت مناره ضرورى نیست؛ ولى اگر باعث شکوه مسجد شود کار خوبى است

ادامه بحث توسعه مسجد
تا اینجا نظر برخی از مردم نسبت به پروژه مذکور را ذکر کرده و در مقابل اظهارات کسانیکه از این پروژه دفاع میکنند چنین است:
وقتی شخصی بانی انجام این کار هست ما نمی توانیم اورا از این کار منع کنیم
در ایام پیک جمعیت در مسجد احمداباد جا برای نماز جماعت کم داریم
وجود یک مسجد با نمای چشمگیر در ابتدای روستای احمداباد باعث سر بلندی و سر افرازی جامعه احمدابادی است.
میتوانیم هم مسجد داشته باشیم و هم مجموعه فرهنگی ، و........
اما نظر نگارنده این سطور :
چه بخواهیم و چه نخواهیم این پروژه کلیک خورده و بانیان مصمم به انجام آن هستند و احتمال پیوستن دیگران به عنوان کمک به ساخت آن زیاد است چند نکته و توصیه ذکر می شود که انتظار میرود به آنها عمل گردد:
1-در شرایط نامناسب اقتصادی امروز در این  پروژه ، از هر گونه تجمل گرایی و زینت گرایی نامعقول پرهیز گردد.
2-پروژه به گونه ای پیش بینی شود که بتوان استفاده چند منظوره از آن صورت گیرد .یعنی  امکانات و  ساختمان به گونه ای طراحی گردد که ضمن رفع مشکل جا برای نماز جماعت ، در ایام خاص نامبرده شده بتوان در همان زمان برنامه های فرهنگی و آموزشی برای سنین مختلف یا تشکیل کلاسهای آموزشی و توجیهی با امکانات امروزی  را ارائه داد.
3- جای یک برنامه نیاز سنجی و اولویت بندی آنهادرجامعه احمدابادی خالی است . اگر اطلاعات و آمارهایی از نیازهای اساسی و امکانات اعم از امکانات انسانی (تخصصها) و سایر امکانات مورد نیاز موجود باشد شاید اولویتها برای انجام آنها در نظر دست اندر کاران موسسه تغییر نماید.
4- خانوارهای کم در آمد جامعه احمدابادی و مشکلات اجتماعی فرهنگی آنها نباید از دید افرادخیر دور بمانند.
5- تعداد زیادی ازنوجوانان و جوانان در جامعه احمدابادی وجود دارند که 15تا 20سال آینده می توانند سرنوشتی به جز این که الان در فضای فرهنگی موجود رقم می خورد رقم بخورد .شما خواننده محترم تصور کنید فرزند 5ساله یا 10ساله شما ، با وجود الگوهای امروزی در جامعه خودمان ، ۱۵ تا ۲۰ سال آینده  چه وضعی را پیدا می کنند . البته می توان الگوهای بهتری را ارائه کرد.و پروژه ی  در دست ساخت باید بتواند فضای بهتری را ایجاد نماید .تا دست اندرکاران فرهنگی با فعالیت های خود آینده نوجوانان مان را بهبود بخشند.

انشاءالله

 

 

 

 

 

در پایان از زحمات همه دوستان عزیز که زحمت مدیریت بر آب را از ابتدا تا کنون کشیده اند تقدیر و تشکر می گردد سلامتی و موفقیت برایشان آرزومندم.

 

? پروژه های چالشی – قسمت پنجم

قبل از پرداختن به بحث اصلی دو نکته قابل ذکر است .

الف -از دوستان عزیزی که نسبت به قسمتهای مختلف این مقاله اظهار نظر فرمودند سپاسگزارم.

ب-در اولین قسمت از این مقاله گفتیم چالش معانی مختلفی دارد مقصود نگارنده از چالش به معنای مورد سوال و بحث قرار گرفتن (challenge) می باشد.و علت نامگذاری مقاله به آن ؛ اینستکه برای بعضی از همولایتی ها ی محترم سوالاتی نسبت به پروژه های تحت اجرا ؛ مطرح بوده که بدین وسیله ضمن پاسخگویی به آنها ؛ از این طریق  به انسجام بخشی نسبت به فعالیتهای اجتماعی و مشارکت عمومی در برنامه ها کمک میگردد.


پروژه چالشی سوم

3- پروژه طرح طاها یا همان طرح آمارگیری

اگر بگوییم که یکی از مهمترین پروژه های درحال انجام در موسسه طرح آمارگیری از جامعه احمدابادی است گزاف نگفته ایم .

آمار و جمع آوری اطلاعات برای انجام فعالیتهای اجتماعی فرهنگی وآموزشی در همه جا از جمله موسسه انصارالمهدی(عج) به منزله ایجاد ریل آهن برای رفت وآمد قطار یا جادهای شوسه برای حمل ونقل وساِئط نقلیه  است.

زیر ساخت های حمل ونقل ضمن سرعت بخشیدن به رفت و آمد موجب افزایش حجم حمل و نفل وبهینه ساختن فعالیتها  در مجموعه آحاد جامعه می گردد.

آمار نیز اساس برنامه ریزی در یک مجموعه است .

سوالات و ابهاماتی برای همولایتی های محترم در این زمینه نیز مطرح بوده است :

*)- مگر فعالیتهای مختلفی   که قبلا و یا حتی در حال حاضر در مجموعه فعالیتهای اجتماعی جامعه احمدابادی انجام گرفته یا در حال انجام است اینچنین آمار گیری داشته  که الان مورد نیاز شده است؟

*)-با این آمارها دسترسی به اطلاعات شخصی  افراد است که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

*)-دادن اطلاعات شخصی چه فایده ای برای دست اندرکاران موسسه انصارالمهدی (عج) دارد.

*)- و سوالاتی نظیر اینها.......

1)-همانطور که در بالا گفته شد برای انجام هر کاری نیاز به آمار و اطلاعات جهت برنامه ریزی می باشد . که فعالیتهای فرهنگی وآموزشی و اجتماعی و حتی عمرانی در مجموعه جامعه احمدابادی مستثنی نیست.

2)-ممکن است فعالیتهایی در گذشته در موسسه صورت می گرفته که به این صورت آماری وجود نداشته ؛ اما چند اشکال در کار بوده است :

اول اینکه کار به صورت بهینه به اتمام نمی رسیده . یعنی از حداقل امکانات به صورت حداکثر استفاده نمی شده است زیرا آماری برای ارزیابی وجود نداشته است.

دوم اینکه بدلیل نبود اطلاعات لازم ؛  بعضی از اقداماتی که مورد توجه دست اندرکاران بود شروع نمی شد .

سوم  در بعضی از مقاطع زمانی ؛ شرایط و انگیزه هایی برای خدمت و اقدامات اجتماعی برای بعضی از اشخاص بوجود می آید که در صورت فراهم نبودن امکانات یا آنان از انجام کار منصرف می شوند یا اینکه آن فرصت را در جای دیگری که شرایط فراهم است انتقال می دهند .

? پروژه های چالشی – قسمت ششم

ادامه بحث پروژه طرح طاها یا طرح امار گیری از جامعه احمدابادی

 باسلام و احترام

منظور از امکانات ؛ اطلاعات از نیازهای ضروری و اولویت دار جامعه احمدابادی  است.

3-اطلاعات و آمارهای بدست آمده از این آمارگیری اگرچه در خصوص افراد خیلی گسترده نیست اما همین مقدار نیز طبق اظهارات دست اندر کاران محفوظ و به صورت محرمانه نگهداری می گردد.

4-جمع آوری این اطلاعات و آمارها استفاده های گوناگونی دارد که بطور مختصر بخشی از آنهارا یاد آوری می نماییم:

الف –بخشی از سوالات در پرسشنامه مربوط به امکانات موجود در بین جامعه احمدابادی اعم از امکانات مادی یا مهمتر تخصص های نیروی انسانی است .که هنگام برنامه ریزی می توان از آنها در سیاستهای برنامه ای موسسه بهره برد.

ب- بعضی از سوالات پرسشنامه مربوطه به نیازهای اقشاری از افراد جامعه است که با اولویت بندی آنها مدیریتهای مختلف موسسه انصارالمهدی(عج) از جمله مدیریت خیریه که بخش آسیب پذیر جامعه را تحت پوشش دارد برنامه کمک رسانی به آنها را انجام خواهد داد.

ج- تعدادی از سوالات مربوط به اقشاری  خاص و محترم از جامعه احمدابادی است که مدیریت فرهنگی و آموزشی برای آنها برنامه ریزی می کند مثل آمار سنین مختلف کودکان و نوجوانان به صورت آمار جنسیت.یا مردم سادات یا خانواده های معظم ایثار گران.

4- جمع آوری آمار یک حرکت مثبت جهت انسجام بخشی به جامعه احمدابادی است.

میدانیم که انسجام هر جامعه ای عامل ایجاد کننده فرصت برای حرکت های تعالی بخش و رشد احاد آن و از طرف دیگر عامل تعیین کننده در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و نیز اتحادی در برابر هجوم بد خواهان آن جامعه است.

متاسفانه امروزه با وجود فاصله های زندگی چه در بعد  ذهنی و چه در بعد مکانی ارتباط افراد فامیل با هم بسیار کم شده  است .

و ورود پرسشنامه های آماری بین خانواده ها و فامیل موجب بروز احساس وابستگی به یک خانواده بزرگ احمدابادی است  به طوری که وقتی شجرنامه ها مورد دید اشخاص قرار می گیرد با اسامی و نام هایی روبرو می کردند که حتی باور فامیل بودن و عموزادگی و عمه و خاله زادگی و... برایشان سخت خواهد بود.

در پایان لازم می دانم از عزیزانی که دست اندرکار این مهم هستند و تازه پس از اتمام مرحله دوم که جمع آوری آمارها ست باید نسبت به انجام  کار مهم دیگری مثل استخراج و تجزیه و تحلیل داده ها بپردازند ؛ سپاسگزاری کرده واز خداوند متعال برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت مسئلت بنمایم.


      – حاج رضا آزادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ورود به سایت

آمار بازدید سایت

امروز75
دیروز156
هفته840
جمع کل289698

افراد آنلاین

1
نفر

جمعه, 10 فروردين 1403 06:45

شبکه های اجتماعی

in

telegram

 

 

 

                      

logo-samandehi